submenu

Suura debuteert vanuit de luwte - 13/10/2020

‘Onze muziek hoeft niet bekoorlijk te zijn’

Het dromerige, weidse geluid van Suura klinkt op Luwte bewust ongrijpbaar. Met elementen uit folk, jazz, klassiek en vrije improvisatie creëert gitarist Nicolas Van Belle met een wat ongewone line-up ruimte voor het onverwachte.

Luwte. Zo heeft gitarist Nicolas Van Belle (29) het debuutalbum van Suura genoemd. Omdat hij het mooi vond klinken en het ook fraai oogde op papier, maar vooral omdat hij het als een vertrekpunt beschouwt: ‘De bandleden hebben hun schoolcarrière net achter de rug. Vanuit die veilige plek in de luwte staat deze plaat voor een nieuw verhaal.’ Zelf vinden we de albumtitel mooi aansluiten bij het ingehouden, genuanceerde klankpalet dat de gitarist-componist samen met contrabassist Emanuel Van Mieghem, altsaxofonist Werend Van Den Bossche en tenorsaxofonist Reindert Spanhove fabriceerde op de plaat die hij straks komt voorstellen in Kraainem, de gemeente waar zijn moeder vandaan komt.

De bezetting van gitaar, contrabas en twee saxen is wat ongewoon, maar uitdagend en bijzonder sfeerrijk. ‘Het Linus-project van gitarist Ruben Machtelinckx was een inspiratie, niet alleen omdat het akoestische gitaar met saxofoon verenigt, maar evengoed omdat de muziek helemaal niet opdringerig aanvoelt’, zegt Van Belle, die ook de Noorse saxofoniste Mette Henriette en folkmuzikant Nick Drake aanstipt als invloeden. ‘Onze muziek hoeft niet bekoorlijk te zijn. Ze vereist geduld, en is bestemd voor een publiek dat bereid is om echt te luisteren. Het gaat om emoties, contrasten en texturen.’

Kantelpunt

Toen Van Belle op zijn 17e gitaar begon te spelen, greep hij in eerste instantie naar de gitaren en muziekcursussen van zijn vader, een bluesman. ‘Ik ben zo laat begonnen omdat het zo lang duurde eer ik me kon concentreren op één ding’, klinkt het over die late roeping. Van bluesgitaarles in de regio Kortenberg, waar hij opgroeide, ging het vervolgens naar jazzles bij Leo Caerts in Leuven en naar het Gentse conservatorium, waar hij vorig jaar afstudeerde. Een Erasmusjaar in het Deense Aarhus zorgde voor een kantelpunt. ‘Toen ik er arriveerde, was ik te competitief bezig.

Ik wilde de beste zijn en virtuoos kunnen soleren. Pas toen een leerkracht opmerkte dat muziek meer is dan obsessief je instrument inoefenen, besefte ik dat ik op die manier ook de schoonheid ervan opzij had geschoven.’ Uit dat besef is de akoestische, instrumentale muziek van Suura geboren, dromerige composities geschreven door een gitarist, maar niet om als gitarist mee op de voorgrond te verschijnen.

Springplank

Terug thuis zocht Van Belle muzikanten voor zijn muziek, waarin amper nog een gitaarsolo voorkwam. ‘Met de contrabassist wilde ik al langer samenwerken. Door het toevoegen van een altsax werd alles lichter. De tenorsax maakte het palet daarna weer wat voller.’ Na zes maanden repeteren volgde twee jaar geleden een eerste optreden.

In het zog van hun concert op Gent Jazz 2019 werd een eerste langspeelplaat opgenomen. ‘Die is bedoeld als springplank’, besluit Van Belle. ‘We waren goed gecoacht door onze leraars op school en wilden vooral het momentum niet verliezen. Intussen bestaat onze liveset alweer voor de helft uit nieuwe composities. Daarop strijk ik meer dan ik tokkel en klinkt mijn gitaar meer als een cello, wat nog een extra klankkleur toevoegt. Live zijn we ook veel losser geworden. Tijdens onze laatste optredens hebben we zelfs gezongen. Ruimte creëren voor het onverwachte is voor ons essentieel.’

 

Bekijk ook

Suura - Luwte

Laat je door Suura meevoeren in de wondere wereld van klank en stilte, van improvisatie en akoestische weerkaatsingen.
07 nov
20.00 uur