submenu

Queen-tributeband opent cultuurseizoen in GC de Lijsterbes - 28/08/2019

Sterke livereputatie

GC de Lijsterbes opent het nieuwe cultuurseizoen met Mercury Rising, een buitengewone coverband. De tributeband covert zowat alle grote hits van Freddie Mercury en Queen. De band doet dat met een rockformatie, een strijkkwartet, backing vocals én een operazangeres. Niet zomaar een coverbandje dus!

De oprichter en bezieler van Mercury Rising is gitarist Bert Verschueren. Hij is sessiemuzikant bij tal van Vlaamse artiesten zoals Mama’s Jasje of Natalia, en vertolker van heel wat muziek voor films (De Collega’s, Urbanus) en tv-series. ‘Het idee voor deze tributeband dateert uit 2016, toen Freddie Mercury 25 jaar overleden was. Behalve in Vlaanderen en Nederland speel ik ook een beetje in Frankrijk, en mijn roots liggen bij wat ze daar ‘le vieux rock’ noemen. Rock uit de jaren zeventig, van bands zoals Deep Purple en AC/DC, maar ook glamrock, en dus Queen. Op een bepaald moment grijp je terug naar je voorbeelden. Iets doen met de muziek van Queen was een jongensdroom. Queen heeft verschillende stijlen gevolgd en gespeeld, maar ze zijn door de jaren heen altijd nummer 1-hits blijven maken.’

Tribute- en coverbands zijn er in alle maten en gewichten. Voor Mercury Rising staat kwaliteit voorop en is het belangrijk om ook een eigen identiteit te hebben. ‘Je kan covers tot op de noot naspelen en kiezen voor een zanger die valse tanden in steekt om er zo veel mogelijk als Freddie Mercury uit te zien. Of je kan er iets anders van maken en er een eigen twist aan geven. Zonder dat mensen zich bekocht voelen natuurlijk. Je moet er bijvoorbeeld geen countryconcert van maken (lacht).’

Respect

De grote troef van Mercury Rising is ongetwijfeld het strijkkwartet. ‘Daarmee kan je de arrangementen van de nummers helemaal opentrekken. En dankzij onze klassieke zangeres kan je ook een nummer zoals Barcelona brengen, dat Freddie Mercury met Montserrat Caballé zong. Samen met de backings maken zij het mogelijk om de muziek zo goed mogelijk live te benaderen. Er zijn namelijk ook Queen-covergroepen waar soms een geluidsband meeloopt met de stemmen. Dat is bij ons niet het geval, al vraagt dat veel repetities. Want hoe meer je naar Queen luistert, hoe meer respect je krijgt voor de genieën als Freddie Mercury en gitarist Brian May. Zij konden zowel disco als heavymetalachtige nummers maken, met melodieën die je na één keer luisteren kan nafluiten. Een beetje zoals Mozart. Die melodieën reproduceren, dat is iets helemaal anders.’

OSCARS

Mercury Rising heeft er net een tournee door Nederland opzitten. Mede dankzij de Queen-hype in het spoor van de – met vier Oscars bekroonde – film Bohemian Rhapsody van Brayn Singer werd het een groot succes. ‘Een gelukkig toeval, want zo’n tournee moet je twee jaar op voorhand beginnen plannen. Ik had al gehoord dat er misschien ooit eens een film zou komen, maar daar werd al lang over gepraat. Ineens kwam alles in een stroomversnelling. Toen wij in oktober begonnen te spelen, kwam ook het nieuws dat de film uitkwam. Toen was iedereen weer een beetje into Queen, ook de nieuwe generatie muziekliefhebbers. Ik geef gitaarles aan de academie van Mol en aan de universiteit van Gent, jonge mensen vragen me om Crazy little thing called love te leren spelen of Bohemian Rhapsody te ontleden tijdens de les.’

Verschueren heeft de film Bohemian Rhapsody gezien, vond hij hem ook zo goed? ‘Als je de biografieën over Freddie Mercury hebt gelezen, dan moet je concluderen dat de film een voorzichtige middle-of-the-road-weergave is van Freddie Mercury’s leven. Zijn leven was in alle opzichten extremer. Ik had liever een film noir gezien, maar dan had de film geen Oscars gewonnen. De prent laat wel goed zien wat voor een genie Mercury was. Acteur Rami Malek levert een waanzinnige prestatie, en ze hebben ook duidelijk veel aandacht besteed aan rekwisieten zoals de instrumenten. Als muzikant vind ik het wel fijn als een acteur zijn gitaar juist in zijn handen houdt. Maar ook de details kloppen: dát drumstel in die studio, met die micro’s en die kabels en versterkers. Het tijdskader is heel goed weergegeven. Ik denk dat je daar de hand van Brian
May in ziet.’

Franse Frontman

Zelf laat Mercury Rising ook niets aan het toeval over. Naast hun muzikale kwaliteit is de energie die de groep live uitstraalt volgens Verschueren de sterkte van Queen. ‘Ik heb met mensen gepraat die Queen indertijd live gezien hebben en die stonden versteld van de energie van de band. Ook al vind je de muziek niet goed, je moet gewoon mee in een orkaan die je alle kanten opstuurt. Dus heb je als frontman van een tributeband iemand nodig die charisma heeft, die dat brede repertoire kent en aankan, en die vocaal begenadigd is.’ Die vond Mercury Rising in de persoon van de Fransman William Neo. ‘Ik kende hem van een aantal optredens waarin we samen speelden. Als Fransman heeft hij wel wat aan zijn Engels moeten werken, maar dat is gebeurd. Hij heeft ook niet de stem van Freddie Mercury. Daar moet je in het begin aan wennen, maar we hebben nog nooit een show gehad zonder staande ovatie.’

Fans krijgen sowieso waar voor hun geld met een lange reis door de songcatalogus van Queen en Freddie Mercury. ‘Het is een reis door de tijd. Met vroeg werk als Tie your mother down, Don’t stop me now en solowerk als The great pretender, wat Mercury zag als een samenvatting van zijn leven in de kast. Maar ook een akoestisch moment met Love of my life, Somebody to love met een knipoog naar George Michael en hits als Barcelona, Another one bites the dust, Bohemian Rapsody, We are the champions, We will rock you en Radio Gaga. Er is ook tijd voor instrumentale solo’s en kostuumwissels, maar de muziek staat altijd voorop.’


Michaël Bellon